Arsenie Boca ne-a pictat pe toti la Draganescu

Am fost la Draganescu, in bisericuta Sfantul Ierarh Nicolae ai carei pereti poarta, cu simplitate si modestie, cutremuratoartea marturie de credinta, profetiile si indemnurile fierbinti ale lui Arsenie Boca, considerat de multi cel mai mare duhovnic ortodox al secolului trecut. Insa dincolo de ceea ce ar putea sa fie mesaje profetice (un telefon mobil, zgarie nori in flacari, sateliti si navete spatiale), subtil strecurate in pictura care te nauceste, te copleseste si iti ramane agatata de ganduri, Arsenie Boca ne-a vazut, cu mai bine de trei decenii in urma, pe toti, ne-a identificat cu acuratete infricosatoare preocuparile marunte, imortalizandu-le in tempera lui calauzita de vise si viziuni. Ne-a vazut limpede departarea de Dumnezeu, suficienta, indiferenta, potentialul distructiv, orgoliile agresive, patimile inutile.

 Precizare: Textul de mai jos reflecta impresii personale. L-am inceput in urma cu cinci luni si mi-a fost imposibil sa-l finalizez pana nu am cercetat cu sufletul si mintea urmele trecerii marelui duhovnic pe acest pamant, pana nu am inteles ca parintele Arsenie Boca le ghideaza pasii catre el doar celor care il cauta cu adevarat. M-am cutremurat de nenumarate ori pe parcursul acestor cautari cand am realizat cat de superficiala fusese abordarea mea initiala si nici acum nu sunt foarte convinsa ca am depasit acea etapa.

 Un soare astenic, vlaguit de forta dupa o iarna indecent de lunga, amagea strada Abatorului din Draganescu. Singurele fiinte vii care se miscau in peisajul amortit al celei de-a doua dimineti de Pasti erau o batranica incovoiata al carei mers greoi se poticnea in fustele negre suprapuse si un pui de mata ce salta jucaus prin iarba abia nascuta de pe marginea drumului.

Curtea spatioasa a bisericii, jumatate verde, aglomerata de copaci si cruci, jumatate cu aspect de teren viran, nu era strabatuta de niciun fior de miscare. Farama de caldura ii anesteziase profund pe cei cinci-sase caini, pazitori ai bisericii. Doar vocea clara a preotului purtata de doua difuzoare mititele pe deasupra mormintelor din cimitir scutura din cand in cand toropeala matinala de pe malul imensului lac de acumulare al Argesului. Din strada, biserica, partial mascata de brazi inalti aliniati de-a lungul aleii principale, nu se distinge prea clar. Pare o bisericuta de tara. Are schele de jur imprejur si nimic nu dezvaluie ca acesta ar fi locul despre care vorbeste o lume intreaga, locul care ascunde profetiile pe care mii si mii de oameni vin, an dupa an, sa le cerceteze, sa le patrunda sensurile zugravite din gandurile, viziunile si visele celui mai mare duhovnic al Ardealului.

 

Intrarea e ingusta, zidita parca intentionat asa ca sa nu lase sa alunece afara aerul usor caldut, in care se amesteca intr-o armonie stranie, imemoriala, miasme bisericesti dulcege si mirosuri aspre emanate de hainele enoriasilor, spalate cu sapunuri de casa si pastrate in dulapuri captusite cu naftalina.

Vegheata de frescele a caror densitate imagistica ametitoare “te loveste” de indata ce ai pasit in pronaos se roaga in a doua zi de Pasti comunitatea locala. Sunt femei trecute de prima tinerete si o mana de barbati care se straduiesc cumva sa acopere cu vocile lor puternice, bubuitoare, corul de glasuri subtirele ale enoriaselor dominante din punct de vedere numeric.

Parintele paroh e intors cu spatele si citeste usor aplecat. Statura sa olimpiana umple altarul care mi se pare astfel destul de ingust. Cand iese in fata credinciosilor pare ca sprijina pe umerii sai catapeteasma fragila, delicata, frumos zugravita. Invaluie comunitatea cu priviri usor obosite, dar blande, pline de bunavointa. Iscodeste pesemne ravna enoriasilor sai, dar si strainii intarziati care sosesc unul cate unul si se asaza stingheri mai intr-o parte. E din ce in ce mai multa lume in biserica, dar pe pereti e si mai multa. Pare cumva mai vie, mai dinamica decat ceata ce ingana “Sfinte Dumnezeule, Sfinte tare, milueste-ne pre noi”.

 ***

Istoria crestinatatii aluneca incet pe langa mine, aud pruncul Iisus cum creste, pe Maica Sfanta cum ii murmura duioase cantece de leagan (sau poate Pruncul ii canta Maicii Sale), vorbele soptite de ucenici la Cina cea de Taina, pe Sfantul Petru care le cere calailor sai sa fie rastignit cu capul in jos, disting farame din Imparatia lui Dumnezeu, vad Sfantul Duh cum se pogoara asupra ucenicilor, cete de sfinti, de ingeri luminandu-ne drumul prin bezna milenara si, brusc, un strigat imi bubuie in urechi: “Sa nu credeti ca veti intra dupa moarte in imparatia in care n-ati trait de pe pamant!”. E o antiteza izbitoare intre natura umana, instabila, nesigura, mereu pe marginea prapastiei, si chemarea divina “Veniti la Mine”, ca o ruga fierbinte, cutremuratoare zugravire de chipuri ceresti imaculate si fete schimonosite de preocupari efemere, imponderabilitate divina si rigiditate umana.

Undeva in dreapta, cam cu un metru- un metru jumatate inainte de strana, pe o bucata de zid cat o oglinda de perete e zugravit omul contemporan la apogeul arogantei sale. Alaturi ii sta femeia care-i desavarseste statutul de fiinta patrunsa de superioritatea sa. Vorbeste la telefon, are fruntea strabatuta de ganduri esentiale, iar dupa ce a “dobandit lumea toata”, este in cautarea unei locuinte pe alte planete, avertizand sec ca nu-l mai preocupa dobandirea vesniciei.

 ***

E un freamat tulburator pe zidurile acelea, pe care timpul alearga neobosit inainte si inapoi, se contracta si se dilata. E cald, e frig, bate un vant inghetat si arde un soare fierbinte, e noapte si zi in acelasi timp, dimineata si seara, miez de zi si de noapte, viitorul a devenit trecut iar prezentul o mlastina puturoasa care miroase a moarte. Si totusi e atata adiere de viata, atata lumina, o certitudine de o varsta cu Universul, o vesnicie din care suntem chemati toti sa gustam.

Din partea stanga a pronaosului se inalta Hristosul cel ridicat din mormant, translucid, diafan, intr-o sublima atitudine de biruinta, degajand lumina si eliberand, din ghearele mortii, eternitatea. Din bolta altarului vegheaza Puritatea insasi: Maica Domnului cu Pruncul, cu priviri de o limpezime dezarmanta, care magnetizeaza, infioara si topeste ghetarele din inimi.

Peretii aceia de la Draganescu, strabatuti de crapaturi fine prin care se evapora, discret, tristetea duhovnicului caruia i se rapise dreptul de a mai imbraca haina preoteasca, sunt file desprinse din Cartea Vietii pe care Arsenie Boca a buchisit-o atent, cu rabdare, smerenie si intelegere profunda, intreaga sa viata. “Predicile fierbinti” (Nichifor Crainic), pictate in culorile biruintei vietii asupra mortii, a binelui asupra raului, releva o viziune profetica, misiunea apostolica, dar si venirea deloc intamplatoare a lui Arsenie Boca in mijlocul cetei care si-a pierdut busola, decenta, adevarurile. A venit sa ne mustre si sa ne dea o strop de speranta: “Bucurati-va caci numele voastre sunt scrise in ceruri”.

 “Parintele Arsenie a spus ca putea sa fie oriunde in lumea asta, dar l-a randuit Dumnezeu la noi, la romani, pentru rugaciunile martirilor Brancoveni. Mantuitorul i-a spus sa fie pictor de suflete, sa picteze in inimile oamenilor credinta, sa faca din oameni icoane vii”. (Marturii din tara Fagarasului despre parintele Arsenie Boca)

Citeste si O suta de ani de la nasterea lui Arsenie Boca

 Multumesc generosului meu prieten Victor Roncea care mi-a pus la dispozitie, din arhiva personala, fotografiile de interior. Sa ne bucuram cu totii de ele!

 

Scrisoarea de mai jos a fost expediata de Nichifor Crainic ucenicului său spiritual Părintele Arsenia Boca după întâlnirea de câteva ceasuri pe care au avut-o în toamna anului 1971, în biserica din satul Drăgănescu din Bucureşti, pe care Părintele a pictat-o vreme de 15 ani, incepand cu 1968.

Nichifor Crainic:

Iubite părinte Arsenie,

A fost o vreme când te-am ştiut pictor de suflete după modelul Domnului nostru Iisus Hristos. Ce vreme înălţătoare când toată ţara lui Avram Iancu se mişca în pelerinaj, cântând cu zăpada până la piept, spre Sâmbăta de Sus, ctitoria voievodului martir! O fi fost aşa de la Dumnezeu ca toată acea bulboană spirituală uriaşă să se desumfle la comandă ca şi cum n-ar fi fost?

Ceea ce am admirat la Sfinţia Ta e că nu te-ai lăsat. Din zugrav de suflete, fericite să se modeleze după Domnul tuturor, iată-te zugrav de biserici, adică al celor ce poartă pe chipurile cuvioase reflexul desăvârşirii Fiului lui Dumnezeu. E o mare mângâiere, acum când nu mai ai prilejul să desăvârşeşti pe aspiranţi, să poţi mângâia cu penelul pe cei desăvârşiţi pentru a-i da pildă pe zidurile sacre.

Mica biserică de la Drăgănescu are norocul să simtă pe zidurile ei zugrăvite predicile fierbinţi, pe care miile de oameni le ascultau la Sâmbăta de Sus.

E o pictură nouă ca şi predica de atunci.

Nimic întunecat în această primăvară care îmbracă cu plai înflorit bolţile bisericii. E o lumină de tonuri deschise către lume ca spiritul şi chipul Mântuitorului coborât să ne aducă lumina de sus, ce iradiază din pictura Sfinţiei Tale. E un stil nou, e o pictură nouă, după viziunea nouă pe care o porţi în suflet.

Pictura sacră e istoria în imagini a vieţii Mântuitorului şi a celor transfiguraţi de El. Adică imaginea raiului. Sfinţia Ta ai înţeles să faci o pictură transfigurată în nuanţe clare şi deschise, paradiziace pentru a sugera lumea feerică de dincolo. Biserica de la Drăgănescu iradiază lumina raiului. Ceea ce domină în ea până acum e imaginea Maicii Domnului. Cea care ocroteşte biserica din bolta altarului e pur şi simplu magnifică în milostivirea ei de mijlocitoare a lumii către dumnezeescul ei Fiu. Cea care pluteşte vizionar peste Sinodul de la Efes e făcută din atâtea nuanţe şi numai din nuanţe încât nici nu pare pictură, ci o apariţie vaporoasă şi diafană care, cu cerescul Prunc în braţe, apare să întărească pe sinodali că ea e într-adevăr Maica lui Dumnezeu – Theotokos.

, , , , , , , , ,

  1. #1 by Alin on 2 septembrie 2010 - 5:44 pm

    Minunate aceste rânduri… Locul pe care este ridicată biserica Drăgănescu, este un colţ de rai, aşa cum este şi cel unde se află mănăstirea Prislop.
    Ajungând în aceste locuri, fără să vrei te cutremuri, aşa cum te înfiori citind aceste rânduri.
    Părintele de la Drăgănescu nu este un simplu muritor, iar prezenţa sa în acel loc nu este întâmplătoare. Harul lui este o minune pentru cei care au ochi să vadă.
    Am încercat să scriu şi eu câteva rânduri despre biserica Drăgănescu, însă nu am făcut-o atât de bine:

    Miracolul bisericii Drăgănescu


    În faţa ta, mă înclin…

  2. #2 by Camelia Tabacu on 2 septembrie 2010 - 6:06 pm

    Multumesc, Alin. Orice rand care se scrie despre Arsenie Boca e o minunatie pentru ca el a fost minunatia insasi….

  3. #3 by ioanalupascu on 22 septembrie 2010 - 9:40 am

    Pe mine Parintele Arsenie Boca m-a ajutat sa ma las de fumat in urma cu mai bine de trei ani de zile .

  4. #4 by Camelia Tabacu on 22 septembrie 2010 - 10:05 am

    M-ai facut curioasa…

  5. #5 by hermanvlad on 28 septembrie 2010 - 1:44 pm

    Superb!

  6. #6 by Gabriela on 28 septembrie 2010 - 2:32 pm

    Frumos!Multumesc!

  7. #7 by Camelia Tabacu on 28 septembrie 2010 - 3:09 pm

    Eu va multumesc!

  8. #8 by Daniela on 13 octombrie 2010 - 11:56 am

    Multumesc si eu pentru aceste randuri.Am fost si la Biserica Draganescu si la Sfanta Manastire Prislop , desi citesc despre lucruri pe care le stiu , le simt ca pe o hrana , asa ca multumesc pentru masa!

    Uimitor cum ne uneste Dumnezeu cand ne strangem in jurul parintelui Arsenie Boca.

    Si pe mine m-a ajutat sa ma las de fumat.Slava Lui Dumnezeu! Tin minte ca stateam langa mormantul parintelui si ma rugam de sanatate, minte-n cap, de una de alta, goneam cat puteam gandul care-mi venea legat de fumat, mi-era rusine si nu stiam ca pot sa ma rog pentru orice neputinta a mea.
    Am ajuns acasa , apoi dupa trei zile mi-am dat seama ca nu-mi mai cumparasem tigari si Slava Lui Dumnezeu,n-am mai avut niciodata tentatia fumatului.Inainte sa ajung la parintele Arsenie la mormant,m-am rugat mult la Maica Domnului sa ma ajute sa scap de fumat.
    Fii binecuvantata, Camelia!

  9. #9 by Camelia Tabacu on 13 octombrie 2010 - 2:12 pm

    Daniela, sa fie primite frumoasele tale cuvinte si binecuvantati sa fie toti cei ce-l cauta pe Dumnezeu!

  10. #10 by dragan domnica on 18 noiembrie 2010 - 3:57 pm

    si pe mine m-a ajutat PARINTELE ARSENIE BOCA sa ma las de fumat si sa stiti ca nici nu m-am rugat, a stiut el ca eu vreau sa ma las de fumat.Nu la-m cunoscut cit a fost in viata dar cred ca mi-ar fi fost rusine sa merg in fata acestui sfint cu marile mele pacate.

  11. #11 by rica on 29 noiembrie 2010 - 11:10 am

    Eu nu pot sa scriu nimic,citesc si pling, pling si citesc. Dumnezeu sa va ajute pe cei care aveti puterea de a scrie asa cuvinte.

  12. #12 by Camelia Tabacu on 29 noiembrie 2010 - 12:20 pm

    Rica, Dumnezeu cu noi toti!

  13. #13 by luciana capusan on 26 septembrie 2011 - 4:40 pm

    Sa ne rugam cu totii lui DUMNEZEU , si Parintelui ARSENIE BOCA , sa ne ajute pe toti sa tinem credinta nezdruncinata si sa nu ne lepadam de HRISTOS DUMNEZEU , caci mai este doar putin pina la a doua venire a MINTUITORULUI , si sa ne gaseasca pregatiti pe toti. –,, Parinte ARSENIE BOCA , mijloceste la TATAL CERESC pentru noi pacatosii , ca sa fim mintuiti cu totii”.Amin…

  14. #14 by Adriana on 18 iunie 2012 - 12:33 pm

    Vroiam sa intreb daca pot gasi undeva – in vreo carte, etc – niste poze clare ale picturilor parintelui in care sa se vada si scrisul…scrisul / versurile sunt extraordinare…multumesc

  15. #15 by onita on 19 noiembrie 2012 - 9:19 pm

    totul este spectacullos.nu ma pot abtine sa nu plang.nu am ajuns la Prislop dar am sa o fac cat mai curand. onita

  16. #16 by mihaela on 21 martie 2013 - 3:56 pm

    Doamne,aseara am citit despre parinte si am mai facut acest lucru si alta data insa acum vrea bunul dumnezeu sa ajung la el la mormant ,sa-i soptesc si sa ma mangaie pe mine si pe dragul meu de baiat ,pe Matei .. imi doresc din suflet sa ma atinga si sa_i simt puterea data de la tatal ceresc. O sa rabd pana la vara si am sa ajung in sfarsit caci imi doresc prea mult.
    Dragilor ,sa stiti ca mai avem aici la Iasi pe cineva care ne asteapta sa-i cerem acum cat mai e timp sfaturi si iertare ,pe parintele Teofan Merla care odihneste de 7ani in dealul Cetatuiei.eu nu l-am cunoscut in viata dar am avut mila de la el de acolo unde se odihneste..
    Cu mult drag pentru voi toti,

  17. #17 by Lena on 26 mai 2013 - 10:32 pm

    Multumesc parintelui si cred ca el se roaga maici domnului pt noi asa am ajuns si eu antr o noapte geroasa de decembrie la prislop condusa de mana parintelui de la cluj cu o masina anchiriata cu fetita si nasa la 11 noaptea am plecat si la 3 dimineata am ajuns mergand pt prima oara fara nimic doar cu o schita facuta din belgia ,,,,doamne aici e rai numai atingand crucea lacrimile ami curgeau si cred doamne ca tot el o sa se roage maici domnului pt necazurile mele ,mergeti dar sa statii mai mult nu pt o zi ca asa o sa va linistiti sufletul

  18. #18 by Maria Dinca on 28 noiembrie 2013 - 11:00 am

    I-mi doresc tare mult sa pot citii inscrisurile Sfantului Parinte Arsenie pe care le-a lasat pe icoanele de la Draganescu.
    Asa ca va rog cine poate sa faca, ca aceasta rugaminte sa fie viabila, sa o faca si DUMNEZEU ii va fi recunascator.
    Sunt convinsa ca multi i-si doresc asta.
    Eu am fost la Draganescu dar nu am putut sa citesc mare lucru deoarece scrisul este anevoios de citit si nici timpul pe care l-am avut nu mi-a permis sa pot citii.
    Multumim lui Dumnezeu ca lasa pe pamant asemenea oameni.

  19. #19 by Irina-Elena on 14 septembrie 2014 - 1:50 am

    Doamne ce frumos ati scris. Mi-au dat lacrimile…parca eram in biserica de la Draganescu… N-am ajuns din pacate..inca, dar cu voia Bunului Dumnezeu, a Maicutei Sfinte si a Sfantului Pr.Arsenie Boca sper sa ajung intr-o zi… Cum pana acum, Pr.Arsenie m-a ajutat sa ajung la mormantul Sfintiei Lui de 2 ori…si nici nu speram…dar cum a si spus-o..ne ajuta mai mult din Ceruri de acolo… Pe mine m-a ajutat!! …si nu exista cuvinte pe acest pamant ca sa Ii pot multumi!
    Cu cateva luni in urma am compus urmatoarele versuri..si toate acestea numai din dragostea ce i-o port acestui Sfant, Pr.Arsenie Boca.
    „Sfinte Parinte Arsenie
    Te rog, din suflet, cu multa smerenie
    Ajuta-ne din Ceruri de sus
    Si noi sa-I slujim lui Iisus.”
    Si mai era o strofa dar la acest moment nu mai imi aduc aminte.. Poate altadata..
    Sa va ajute Sfantul Pr.Arsenie si pe dvs in toate cele ale sufletului! Amin!
    Intru Hristos Domnul,
    Irina-Elena

  20. #20 by ontica.tita@rdslink.ro on 22 ianuarie 2015 - 10:54 am

    DA SI PT MINE ESTE UN MARE SFINT SI DUHOVNIV. SPUN ASTA PT CA MA MARTURISESC LA DINSUL MEREU. STIU CA MA AJUTA SI M-ANTARESTE IN FIECARE ZI.

  1. O suta de ani de la nasterea lui Arsenie Boca « cameliatabacu's Blog
  2. Pe mormantul lui florile si iarba nu se ofilesc niciodata « cameliatabacu's Blog
  3. Puterea Parintelui Arsenie Boca: Vazator cu Duhul. Marturiile lui Dan Lucinescu si Sorin Preda. 100 de ani de la nasterea Sfantului Ardealului | Victor Roncea Blog
  4. La mormantul lui ARSENIE BOCA. Parintele a lasat cu limba de moarte ca nimeni sa nu se atinga de osemintele lui “pana la a doua venire a lui Hristos” | cameliatabacu's Blog
  5. Arsenie Boca ne-a pictat pe toti la Draganescu (FOTO) « Herman Vlad
  6. Arsenie Boca « Oalexa's Blog
  7. A fost prezisa de Parintele Arsenie Boca operatiunea 9/11? Detaliu din pictura profetica de la Biserica Draganescu. FOTO/VIDEO | Victor Roncea Blog

Lasă un comentariu