O suta de ani de la nasterea lui Arsenie Boca

Miercuri, 29 septembrie 2010, se implinesc 100 de ani de la nasterea celui pe care multi il considera, chiar si in absenta unei canonizari oficiale, Sfantul Ardealului.

La doar cativa kilometri de asa-numitul “Panteon al Motilor” de la Tebea, pe 29 septembrie 1910 a venit pe lume Zian Boca, in comuna Vata de Sus. Pe cand era insarcinata, mama sa, Cristina, a visat ca are in pantece soarele si luna. Si, intr-un fel asa a fost. Arsenie Boca a fost soarele si luna Ortodoxiei romanesti, in momente grele, de mare cumpana. A fost, cum frumos si drept il numea parintele Dumitru Staniloae, “ctitor de frunte al Filocaliei romanesti”. S-au scris multe randuri frumoase despre tulburatoarea sa viata. Vezi aici. Si aici.

Arsenie Boca in viata mea

L-am intalnit pe parintele Arsenie, in urma cu vreo patru ani, intr-o aglomeratie de nedescris. Ma astepta pe drumul ce duce la Manastirea Brancoveanu. Era de Sf. Ilie, pe 20 iulie. Luase forma unor carti si sedea cumintel pe o taraba, alaturi de care se vindeau pufuleti, acadele si seminte.

In mirosul ametitor de mici care insotea credinciosii pana la intrarea in curtea manastireasca, pe cand ma intrebam ce caut acolo in multimea aceea care ma sufoca, imi respira tot aerul, mi-a incoltit in cap un gand, venit ca o soapta indepartata. “Trebuie sa cumpar ceva, trebuie sa cumpar ceva”, imi tot repetam, uitandu-ma in jur sa-mi dau seama ce anume. Am descoperit ca ma aflam in mijlocul unui ocean de carti. Erau sute, poate mii, mese, tarabe intregi cu carti. Arsenie Boca, Arsenie Boca, Arsenie Boca, Arsenie Boca, Arsenie BocaArsenie Boca peste tot iar eu nu auzisem in viata mea de el. Cand se scrisesera toate aceste carti si de ce? Cine este acest Arsenie Boca a carui uitatura ma cam inspaimanta?

De ce am cumparat doua carti, desi privirea lui m-a oprit vreme de patru ani sa le deschid? (Pentru ca imediat ce am ajuns acasa, zicandu-mi “Arsenie Boca, regret, dar nu cred ca ne vom cunoaste in aceasta viata”, le-am pus undeva in biblioteca, cat mai in spate, sa nu le mai vad, sa uit de ele, de acei ochi care frigeau, ardeau ceva in mine.)

Un reportaj miraculos, cum numai fostul meu profesor Sorin Preda poate sa scrie, m-a trimis la Draganescu, in primavara aceasta, in a doua zi de Pasti. Vezi aici.

M-am uitat la picturi, m-am plimbat prin curte, prin cimitirul de langa biserica, am vorbit cu cativa oameni, m-am uitat din nou la picturi, am ascultat predica parintelui paroh Lucian Razvan Petcu, m-am uitat din nou la picturi, am cumparat o fotografie alb-negru cu Arsenie Boca, m-am uitat din nou la picturi si am ramas asa privind pana s-a golit biserica de oameni. Ce Dumnezeu e aici? Cum poate cineva sa picteze asa? Ce trebuie sa vadem? Ce trebuie sa intelegem? Am dat sa scriu ce am simtit, ce credeam eu ca am vazut acolo, dar cu fiecare cuvant se nastea o noua intrebare, o noua mirare. Pentru ca, de fapt, peretii aceia de la Draganescu nu voiau sa-mi vorbeasca. Asadar, venise timpul sa infrunt privirea lui Arsenie Boca, sa-l las sa se uite in sufletul meu, sa ma certe, sa ma ierte si sa-mi arate. Mi-a spus exact cat trebuia sa stiu acum.Vezi aici. Si inca ma aflu abia la inceput…

Arsenie Boca mi-a dezvaluit apoi o taina pe care o cunosc deja toti cei ce-l iubesc si-l cauta: nu a plecat niciodata cu adevarat dintre noi. Si ne pandeste pe fiecare, pe cate un drum. Daca-l intalniti, nu-l prigoniti in bezna unui dulap cu carti sau in alte dulapuri! Lasati-l sa va arate Imparatia lui HRISTOS!

Viziteaza si site-ul Manastirii Brancoveanu:

http://www.manastireabrancoveanu.ro/arsenie.php

Si roncea.ro pentru Moartea martirica a Părintelui Arsenie Boca (1910-1989) – un adevăr ascuns. Cine l-a chinuit pe Parinte inainte de moarte? 100 de ani de la nasterea Sfantului Ardealului, miercuri, 29 septembrie. Strambul Streza la Centenarul de la Sambata

, , , , , ,

  1. #1 by isabela vasiliu-scraba on 28 Septembrie 2010 - 2:52 pm

    De la Centenarul Arsenie Boca -M-rea Brancoveanu (25-26 sept.2010).

    Invitata fiind de dl Dan Lucinescu (Fundatia Arsenie Boca) sa vorbesc, iata ce am apucat sa spun in cele 3 minute cate mi-au fost ingaduite.

    in adresa nu stiu daca 1 poate fi si l ?

  2. #2 by Camelia Tabacu on 28 Septembrie 2010 - 2:57 pm

    Din pacate, nu se aude prea bine…Am citit insa pe siteul lui Victor Roncea declaratia dvs. Am citit, de asemenea, si cartea domnului Dan Lucinescu, „Arsenie Boca, un sfant al zilelor noastre”, in care se face referire la moartea martirica a parintelui. Dupa parerea mea, maicutele de la Metocul Manastirii Prislop (din Sinaia) stiu mai multe, dar se tem sa vorbeasca…

  3. #3 by isabela vasiliu-scraba on 28 Septembrie 2010 - 3:24 pm

    La inceputul anului 1949 Patriarhul Justinian a numit Ministerul Cultelor drept „Securitatea Preotilor” (cf. nota informatorului Matei in dosar 1470, vol. 2, p.60). Lamurirea priveste spusele mele la Centenarul Arsenie Boca de la M-rea Brancoveanu.

  4. #4 by Bogdan Aimar on 22 Ianuarie 2016 - 7:04 am

    Domne as vrea si eu in primul rand sai dea dumnezeu sanatate la copilasi mei nevasta mea si parinti mei si sa ami ajute dumnezeu sa iau si eu permisul de masina amin.

  1. Pe mormantul lui florile si iarba nu se ofilesc niciodata « cameliatabacu's Blog
  2. Arsenie Boca ne-a pictat pe toti la Draganescu « cameliatabacu's Blog

Lasă un răspuns

