Adrian Sobaru umbla cu capul spart in tara sufletelor moarte

A vorbit aseara, l-am ascultat, poate l-am inteles, poate doar l-am compatimit, poate am tresarit usor cand domnul Gadea Mihai a promis sa se revolte personal daca vreodata, in Romania, se va inchide vreo institutie de presa (pai sa se revolte retroactiv de trei ori ca numai anul trecut s-au inchis vreo trei ziare). Astazi vom mai trancani poate pe bloguri, intre niste like-uri date la pozele unor prieteni necunoscuti, vom posta doua-trei comentarii la „starile” analistilor carora le suntem, fireste, deosebit de recunoscatori ca ne-au dat „accept” in lista lor de prieteni…

DAR, in tara mall-urilor, carrefour-urilor, hornbach-urilor, patinoarelor, in tara sfintei imbranceli de la moaste si aghiasma, in tara morcovilor olandezi si a usturoiului chinezesc, in tara in care copiii scuipa suzeta pentru a butona i-phonul parintilor (in Biserica Sfantul Nicole Dintr-o Zi, baietelul de doi ani al parintelui paroh Vasile alerga, de Revelion, tinand in manutele lui mici si pufoase „jucaria” primita de la Mos Gerila), LIBERTATEA – cu majuscule – de care vorbeste Adrian Sobaru e doar o notiune abstracta.

Singurele concrete sunt inertia, frica josnica si cramponarea de mult trambitata incertitudine a zilei de maine, care ne obliga sa slujim orice stapan dispus sa ne alimenteze cardurile (si linistea) cu firimiturile ce ii prisosesc. Gasesc dureros de adevarate si actuale vorbele eruditului indianist Sergiu Al-George, arestat in lotul Noica-Pillat, cu privire la „atasamentul nostru feroce, animalic, pentru viata„.  „Cramponarea asta la viata, de caine estropiat, de orb paralitic, de canceros innebunit de suferinte si care tot mai suge vitamine, de tradator care pentru a scapa de moarte si-a vandut neamul intreg si tovarasii toti, o exprima cel mai bine pronumele neutru nereflexiv, in lipsa pe romaneste: on veut vivre sau in nemteste man will leben„. (Jurnalul Fericirii, N. Steinhardt). Acum (ca si atunci) suntem robii propriei noastre existente si tranzactionam fara sa clipim viitorul copiilor nostri.

Adrian Sobaru a priceput ca despre asta-i vorba. Si nu s-a mai cramponat de propria viata. A sarit! A sarit pentru ca nu a mai dorit sa fie partas la aceasta vanzare. Multi vor zice ca e nebun. Nimic iesit din comun. Nimeni nu e profet la el acasa. Afara e frig si s-a lasat ceata. Turbanul de suferinta de pe capul lui Adrian Sobaru nu ne va impiedica sa continuam sa vindem…in tara in care „hotia si minciuna sunt o virtute”.

, , , , , ,

  1. #1 by George on 7 Ianuarie 2011 - 11:41 am

    Pai dec mai Camelia… trebuie si noi sa traim ca d-aia ne-am nascut… Plus ca nu putem toti sa fim eroi, asta este!

  2. #2 by Camelia Tabacu on 7 Ianuarie 2011 - 1:17 pm

    Sa traim, George, sa traim, dar sa traim, nu sa plutim in deriva. Sa nu ne mai fie frica sa ne crestem copiii altfel decat in spiritul smecheriei generalizate care obliga sa fim sugarnici fata de cei puternici si neinduratori cu cei slabi (si fata de Dumnezeu, tot smecheria asta ieftina o aplicam, ca mergem la biserica sa ne punem bine cu Atotputernicul iar doi metri mai incolo dam branci unei babute care ne cere un pol), sa invatam sa avem din nou incredere unii in altii, sa devenim boieri, cavaleri, cum zice preafericitul Steinhardt, si sa avem „curaj, detasare, sa ne punem bunavointa la dispozitia celor de pe urma carora nu ne putem alege cu niciun folos, un simt al maretiei, predispozitia pentru iertare, dispretul fata de prudenti si agonisitori”. Cu siguranta, nu putem fi eroi. Nu toti avem vocatia asta. Dar putem macar incerca sa fim boieri…

  3. #3 by Dulce Deea on 8 Ianuarie 2011 - 9:02 pm

    O, draga mea. Să fim boieri de-ai Domnului🙂

  4. #4 by Camelia Tabacu on 9 Ianuarie 2011 - 7:36 am

    Exact! Sa fim boieri cu sufletul!

  5. #5 by Liza on 6 Februarie 2011 - 10:20 pm

    Nația cu urechi de elefant ,sau nația țestoasă (cu capul retractabil )
    Da , dragilor , aieștea suntem noi . Am făcut un adevărat sport național din a stătea cu capul între urechi , sau , retras în carapace . În special votanții lui ĂLA recurg la așa strategie , dar , dacă oarecumva cei cărora nu le mai intră capul între urechi face-v-or oarece avantajos și pentru plebe , tot ei vor striga în gura mare că erau cu capul pe afară ! E așa de trist și de anost să vezi un neam întreg de încărăpăciți … Recunosc că am avut momente când m-am simțit chiar bine cu capul bine îndesat între urechi . Dară am pățit ceva , ce m-a bulversat de-a dreptul . Am văzut ochi de copil . Acuma , ve-ți spune , mare lucru , parcă nu s-au mai văzut ochi de copil . Nu mă refer la culoarea , sau mărimea lor, nu , mi-au arătat adâncimea și neliniștea unor ape ce se doresc cumva limpezite . Văd ochi nedumeriți de copil mort la 89 (pentru ce?) Văd ochi nelămuriți de copil ars (ca să nu zic prăjit de-a dreptul , în spital ) . Văd ochi ce așteaptă răspunsul faptului că au murit înghețați în case . Văd mirarea copiiilor ce deschid ochii în tomberon . Ce ironie ! Suntem ȚARA ce își aruncă viitorul la gunoi (sper să nu se supere careva când spun că viitorul unei națiuni este reprezentat de copii) . Ce s-ar mai putea spune . Tot timpul dă bine , electoral , să vorbești de câini comunitari , autostrăzi (eternele GĂURI NEGRE) etc. Părerea mea este că trebuie musai să ne întoarcem la kilometrul zero , să ne scoatem copiii din tomberon , să îi instruim cumsecade , iar ei vor ști a da dezlegare la tot ce noi nu ne pricepem a desluși oricât ne-am strădui , pentru că suntem proști și ariviști . Dară , oare poți a avea grijă de copii , dacă nu ai grijă mai nainte de părinți și dascăli ? Judecați dumneavoastră…

  6. #6 by Chiriac on 7 Februarie 2011 - 6:20 pm

    Într-o seară, domnul Mihai Gâdea a pus o întrebare , al cărei răspuns îl știam dinainte . Întreba , domnia sa , cam în ce film ar putea fi încadrați drăguții ce ne conduc . Eroare – ei nu sunt protagoniști de film , ei sunt producători , iară noi , plebea , suntem actorii cărora au reușit să ne inducă , magistral , drama lui Iorgovan din ”Pădureanca” . Jumătate din conștiința noastră se teme , ancestral , să moară , pe când cealaltă jumătate și chiar mai mult , al dracului se mai teme să trăiască . Am o vagă bănuială , că semănăm cu niște morți vii (sau o fi invers ?).

  7. #7 by Camelia Tabacu on 7 Februarie 2011 - 8:46 pm

    Liza, ai dreptate, a trecut vremea retragerii in carapace. Nici carapacea, nici cea mai impenetrabila armura nu ne mai pot apara. Singura aparare viabila ramane, prin urmare, atacul. Sa atacam dupa cum ne dicteaza constiinta, fiecare in perimetrul de care dispune – sa aratam ca „raul” nu a penetrat pana in adancurile fiintei noastre, ca viitorul copiilor nu are pret, ca schimbarea pe care tot o invocam poate incepe de jos (de la noi) si nu de sus (din sferele de putere, sursa inepuizabila a esentei raului).

  8. #8 by Liza on 7 Februarie 2011 - 9:44 pm

    Camelia , când ai vorbit de Atotputernicul , de care oricum , nu ne putem ascunde , mi-ai adus aminte de un lucru ce mă muncește de multă vreme . Cred , eu, cu puțina mea minte că orice om ar merita să moară sănătos . Dară , mai presus de toate ar trebui să avem meritul de a muri ÎMPĂCAȚI . Altminteri , la ce bun ? Prin urmare , mă întreb , și întreb la rândul meu, muri-v-or , oare , ĂȘTIA împăcati ? În ceea ce privește atacul , nu ar fi deloc greu , de am fi uniți . Nu te dorești a fi un STAT SOCIAL ? Păi atuncea la ce mai stai cu mâna întinsă ? Ia să nu le mai plătim DIJMELE să văd și eu cum vor executa silit o națiune întreagă . Citat din ”MOROMEȚII” -”Îți iau vita , bă , din bătătură !!! STATULUI trebuie să-i plătești !, nu mie ”. Dar STATUL MODERN cică nu are obligații morale . Mă rog , așa zicea unu…

  9. #9 by Zicu on 8 Februarie 2011 - 10:47 am

    Am să încep o listă cu accesorii electorale , listă ce așteaptă să fie împlinită
    1. ZAHĂRUL – Dulce amar(dulce la alegeri)
    2. ULEIUL – Alunecos și unsuros (de-a dreptul SLINOS la alegeri)
    3. GĂLEATA GOALĂ (de regulă portocalie) – PREȚUL RUȘINII !
    4. PELERINA (și ea , portocalie) –Nu te protejează de ploaia scumpirilor
    5. micul –MARE colector de voturi
    6. BEREA – Ostoiește setea de bine și te face să alegi prost
    7. CUTEA (de MIC PITIC folosită) – Ascute coasa ce îți retează idealurile …
    Lista rămâne deschisă .

  10. #10 by Camelia Tabacu on 8 Februarie 2011 - 11:07 am

    Sa nu bagatelizam totusi Bricheta :)), care, ulterior, frige raaaaau la buzunare ….

  11. #11 by Camelia Tabacu on 8 Februarie 2011 - 11:15 am

    Sa nu raspundem la rau cu rau si sa dam, cum ne indeamna NT, Cezarului ce-i al Cezarului…Revolutia tb sa fie mai ‘nainte interioara si abia apoi, dupa ce stim ce suntem, ce vrem si unde dorim sa ajungem in viata asta si in aia care va sa vie, sa o aducem la suprafata. Daca in fiecare din noi astia „prosti da’ multi” se produce un minim de schimbare, un mic salt spiritual, politicienii, asa cum sunt ei setati astazi numai si numai pe furaciune, se vor evapora…

  12. #12 by Liza on 8 Februarie 2011 - 5:57 pm

    Pe asta s-au bazat cu toții , fie ei ariviștii de ieri , sau de azi ,sau de mâine , că vom întoarce și celălalt obraz …

  13. #13 by Zicu on 8 Februarie 2011 - 7:56 pm

    Am 10 propuneri anticriză (poate ieșim din ceața portocaliu-violetă)
    1 Impozitul anticipat
    2 T.V.A.-ul pe intenție
    3 Taxa pe vise
    4 Rovigneta pe aleile din curte
    5 Acciza pe prostie (să nu fie scutiți guvernanții că pierdem toți banii)
    6 Impozitarea vrăjelii(aia , cu vrăjitoria ,n-a prea ținut)
    7 Scutirea defintivă și iremediabilă , a dreptului de protest
    8 Colectarea de miros de bani
    9 Eradicarea muncii pe bune
    10 Recunoașterea lui Dinu Păturică drept PREȘEDINTELE ETERN AL ROMÂNIEI
    Ca în orice democrație , propunerile pot fi însoțite de amendamente sau,noi propuneri , ce pot fi adoptate prin Ordonanță de urgență , sau , prin vot democratic a la Anastase .
    Amendament la articolul privnd ”Rovigneta pe aleile din curte” . Poate fi extins și pentru aleile din cimitire.
    Noi propuneri :
    -Amendarea drastică a fluieratului a pagubă , a sărăcie , sau , doamne feri! ,în Biserică .
    -Interzicerea definitivă a morții înainte de finalizarea stagiului de cotizare la pensie (după , cu atât mai bine ).
    -Incriminarea altruismului și promovarea slugărniciei în tot ce se va intreprinde .
    -Obligativitatea portului de ochelari de cal , indiferent de împrejurare .
    -Asumarea voluntară a tuturor greșelilor ,cu voie , sau , fără de voie , ale multiubiților noștrii conducători.
    -Desfacerea și vânzarea gratuită a lipiciului pentru buze .
    -Pe lângă imunitate ,ce o au gratuit , aleșii noștrii să fie scutiți și de taxa ortului (dacă s-ar putea și de Judecata Divină , ar fi și mai bine) .
    -Impunerea , prin lege , a privitului la doar anumite posturi de televiziune .
    Aștept noi propuneri .

  14. #14 by Chiriac on 8 Februarie 2011 - 8:29 pm

    Oamenii mari , nu uită întotdeauna jocurile copilăriei . După modelul ”cine zice , ăla este ” , s-au găsitără unii să condamne DICTATURA COMUNISTĂ , și s-au apucat , conștiincios , de o alta , în aceleași tipare . Atâta , doar , că ei nu se mai strofoacă a face FABRICI și UZINE . Iau doar niște bănuți de pe la FMI , îi împart frățește , că , oricum , nu mai au mult până spală putina . Cine va plăti banii ăștia ? Ei , aceasta este deja , altă poveste .

  15. #15 by Cetățeanul Turmentat on 8 Februarie 2011 - 8:39 pm

    După modelul :” Hâc ,eu cu cine votez!?” , am și eu o mare nedumerire . Oare ce suspectează președintele nostru că acoperă domnii polițiști cu șapca ( cascheta ) , din moment ce le-a zis că fac streep-tease fără ea? Oricum , cred că era ceva de bine , că nu face domnia sa insinuări răutăcioase .

  16. #16 by Un român on 8 Februarie 2011 - 10:23 pm

    Sunt doar un biet țăran ce-și face veacul pe arătură , și , de , mintea mai apucă și ea aiastă cale . Nu mi-aș fi scurtat timpul de muncă chinuindu-mă cu tastatura de nu aș fi văzut atâția oameni ce se cred și se încred , stârnind o adevărată dihonie între cuvinte . De regulă ,cuvintele , mai ales cele românești , se au tare dragi , și chiar nu le este rușine cu asta . Cum or fi reușind unii să le învrăjbească , mi-e destul de greu a pricepe . De-aia îmi chinui degetele vlăguite de muncă pe câte un blog , încrezându-mă , că eu , aș putea face oarece prieteșug între cuvinte . Zadarnică străduință . Păi de-ș fi avut eu dezlegare , la așa lucrare , ce-aș mai fi căutat să răscolesc țarina ?(nu că așa lucru nu ar avea noblețea lui , dar , parcă mai vede cineva?) . Așa că îmi cer scuze că am postat câteva comentarii sub mai multe pseudonime , fără măcar să am habar că am intrat pe blogul cuiva împrietenit de mult cu scrierea .

  17. #17 by Camelia Tabacu on 9 Februarie 2011 - 6:43 am

    Pe aici e binevenit oricine, cu numele real sau cum pofteste. Plus ca asta imi doresc si eu sa se intample: sa nu mai fie vrajba intre cuvinte, sa se imprieteneasca si sa se sprijine unele pe altele. Cand tarina permite, te astept oricand cu placere.

  18. #18 by Un român on 10 Februarie 2011 - 7:00 pm

    La mintea mea puțină , n-am pus preț așa de mare pe comunicare . Tocmai ce băgai de samă , că nu trebuiesc multe vorbe pentru a mistui un munte de amărăciune . Mulțumesc , doamna Camelia ! Întradevăr ,acum cred că mai multă comunicare , poate aduce mult bine . Dar , mă mai muncește un gând . Că nu prea va ține de foame unor prunci , prunci ce i-am adus pe lume în nesăbuința noastră , pe asemenea vremuri . Dar nici vremurile astea nu s-au tocmit peste noapte . Rădăcina lor pleacă încă de atunci când Ziditorul a creat , omenirea . Spun unii , că în acea vreme , au fost oamenii puși la încercare . I-a împărțit Dumnezeu în două tabere , să vadă cum știu a munci . La început , le-a dat de săpat pe un teren în pantă . O grupare a săpat voinicește de din vale către deal , cealată pe dos , tot dându-și cu sapa peste picioare . Dacă a văzut Mântuitorul aceasta , i-a lăudat cum se cuvine pe cei de au lucrat bine . Și a zis să-i mai încerce o dată . I-a pus să cosească . Ceia care săpaseră prost , s-au apucat repede a cosi de din vale la deal , doar se vor alege și ei , cu ceva laude , împiedicându-se în coasă . Ceialalți , de din deal la vale . Văzând acestea , Dumnezeu a glăsuit : – Vouă carele știți a munci , n-am a vă da nimica , pentru că vă ve-ți lua singuri . Dară nici pe ceștialați , nu-i pot lăsa să moară . Așa că le voiu da darul de a avea totul pe nemuncite . Ce n-a putut prevedea nici chiar bunul Dumnezeu , a fost că , având timp berechet , cei ce nu muncesc au putut afla destule căi pentru a se bucura și de agoniseala celorlalți . Pentru ce-o fi fost la începuturile acestei povești , nimenea nu poate spune de-o fi adevăr , ori ba , dar sfârșitul , tare mai samănă cu ce trăim în zilele noastre .

  19. #19 by Zicu on 11 Februarie 2011 - 10:39 am

    Orice-ar fi , și orice s-ar spune , tot noi le servim interesele . Dezbinarea ce ne animă este aliatul lor de bază . Singurul loc unde suntem în consens , este să condamnăm comunismul , deși unii nici nu știu cu ce se mănâncă . Mai departe , jumătate țin cu PSD-ul și Iliescu , să nu se dezică de prima dragoste și , parcă , mai vine și ceva miros de ciolan în viitorul apropiat , Cealaltă jumătate ține cu PDL-ul și Băsescu , din ură față de PSD și Iliescu și , oricum , ciolanul actual miroase mai puternic . Parcă vedem un motor în doi timpi , având combustibil diferit pentru fiecare piston în parte . Un piston stă sus cât timp are mai mut combustibil , pe măsură ce acesta scade , pistonul coboară și se ridică celălalt . Secretul constă în păstrarea combustibililor separați , pe principiul ”dezbină și cucerește” . Aici trebuie să intervenim noi și să refacem punțile pe care ei le-au rupt . Trebuie să redescoperim dialogul , chiar contradictoriu , fără ranchiună și venin . Trebuie să ne reamintim că telecomanda televizorului are mai mult de două sau , cel mult , trei taste . Fiecare și-a creat televiziunile care să îți picure veninul care-ți place , care redau muzica setată pe frecvența urechii interne , și nu-ți trebuie mai mult ca să adormi fericit . Înghițim gogoșile lor pe nemestecate , fără să mai folosim bruma de creier ce ne-a rămas nespălat . Trebuie neapărat să scoatem veninul din noi (e o eliberare de neînchipuit) , și să ne apucăm să refacem punțile fărâmate . Da , să discutăm în contradictoriu , dar fără convingerea preconcepută că numai noi cunoaștem adevărul ! Să eliminăm din vocabular argumentarea lipsei de argumente – de genul : ”tu să taci , că ai votat cu X , tu să taci , că ai votat cu Y ” . Dacă dă unul cu piatra , să nu luăm un bolovan mai mare . Să ne amintim de pilda Mântuitorului , care a spus ”cel fără de păcat să dea primul cu piatra ” . Să nu ne mai privim doar cu coada ochiului , ci , drept în față . Să încercăm să căutăm lucruri bune și în locuri considerate TABU , cum ar fi , de pildă , comunismul . Cei ce au învățat pe vremea comunismului și au acum copii la școală , nu școală particulară , știu ce vreau să spun . Pe acea vreme , se făcea școală , nu glumă . Am auzit comentând despre comunism , la anumite emisiuni , copii de grădiniță . Da , ei erau cel mult la grădiniță pe acea vreme . Caută pagini negre din istoria comunismului , și își construiesc o disertație ( măcar nu-și consultă și părinții sau bunicii ) . Dacă-ți trebuie o pagină neagră din istoria de azi , iei una la întâmplare . Cum a zis cineva , trebuie să ieșim din carapace , să privim cu mai multă atenție și la cei de azi , și la cei de ieri , să vedem dacă nu cumva e și ceva bun , unde ni se spune că e rău , nemailuând de bun tot ce ni se spune . Până la urmă , puterea noastră stă în unire , nu în dezbinare .

Lasă un răspuns

