Silicoanele literare ale Mihaelei Radulescu s-au vandut in 50.000 de exemplare

Un clasament realizat de Adevarul arata ca Mihaela Radulescu a ramas si anul acesta unul dintre cei mai vanduti autori de carte. „Raspunsurile” Mihaelei de la Polirom – fosta vedeta de televiziune, fosta sotie de milionar si fosta evreica – au interesat peste 50.000 de romani. Cu alte cuvinte, ea a vandut mult mai bine decat au vandut, impreuna, autori consacrati precum Mircea Cartarescu (20.000 de exemplare), Andrei Plesu  (8.500 de exemplare) si Gabriel Liiceanu (8.000 de exemplare).

Domnul profesor Constantin Stan publica in 2008 un articol genial despre scriitura si gandirea Mihaelei Raduleascu, cuprinse intr-un alt volum care a bulversat lumea literelor – „Despre lucrurile simple”. Am onoarea sa-l ofer spre (re)citire:

Gândire cu silicoane marca Mihaela Radulescu

Vara e cald. Apa e udă. Când vine noaptea, se face întuneric. Iubirea e un lucru mare. Găina vecinului este totdeauna mai grasă. Bârfa e un semn de invidie. Dacă vrei, poţi. Femeia e pe deplin femeie dacă e şi mamă. Suferinţa se tratează prin muncă. Scandalul vinde ziarul. Nu orice blondă e proastă. Intelectualii trebuie să coboare de pe soclu şi să vorbească pe înţelesul mulţimii. Oricine vrea să cunoască dragostea adevărată. Aceste banalităţi, şi încă multe altele, sunt cuprinse în colecţia „Despre lucrurile simple”, prezentată de Mihaela Rădulescu pe podiumul editurii Polirom. Probabil că, în paginile revistei unde-au apărut aceste panseuri, ele păreau de-o profunzime comparabilă cu meditaţiile lui Patapievici sau Liiceanu. Pentru cititoarele publicaţiei, Mihaela Rădulescu era un soi de guru al succesului, al bunului gust şi al gândirii cu premeditare, cum ar zice „caţavencii”. În ochii multora, ea este modelul perfect al femeii de succes. Iar acest succes sigur se bazează pe o reţetă. „Despre lucrurile simple” este un astfel de reţetar. În care sfatul cel mare este „faceţi ca mine”, inducând o idee periculoasă pentru firile sensibile şi grabnic doritoare de a reuşi în viaţă: e de-ajuns să vrei, apoi să îţi propui o ţintă şi să o urmăreşti cu tenacitate, pentru a obţine ceea ce vrei. Mihaela Rădulescu se află într-un moment al vieţii şi al carierei care îi întinde o capcană foarte periculoasă: ea are numai certitudini. Pe care şi le exprimă clar, tranşant, fără nicio clipă de îndoială şi cu un singur argument: „eu”. Cineva mai deştept decât mine spunea însă că numai proştii au certitudini. Nu aş merge până acolo încât să afirm ceva necuviincios despre autoare, dar, cu mâna pe inimă, despre volumul domniei sale pot spune că este o colecţie de prostioare. Da, mi se va reproşa, dar sunt emanate de o vedetă, de un om care are succes, la care se uită milioane de oameni. Nu pentru profunzimea gândirii se uită milioane de oameni duminica la televizor, ci tocmai pentru că ea, acolo, emite, cu şarm, astfel de banalităţi. Drăguţe chiar. Relaxante după masa de duminică. Care dau bine la teve, dar sunt puerile atunci când le scoţi într-un alt public decât cel care te adulează. Uite, ca să dau un mic exemplu de prostioare cu pretenţii: spre a lua ochii şi celor ce-ar cârti vizavi de cultura autoarei, Mihaela Rădulescu pune, la un articolaş, un motto din Rainer Maria Rilke. Atâta doar că-l pune în limba engleză. Cu toată sfiiciunea, îi atrag atenţia că Rainer Maria Rilke nu este femeie, nu a scris în engleză şi că bunul simţ cultural ne povăţuieşte ca atunci când cităm, fie să cităm în original, fie în traducere. A-l cita pe Rilke, pentru cititorul român, în engleză este o preţiozitate ridicolă. Asta-i diferenţa: la „Elle” a mers, la teve ar fi mers, dar într-o carte nu mai merge: te face de râs. Aici stă şi cheia acestui mecanism: cărţile scrise (mă rog, semnate!) de vedete sunt un produs de marketing, încercând să obţină succes prin transfer de notorietate dintr-un domeniu în altul. Ca între oameni care, nu-i aşa, scriu cărţi, mi-aş permite să-i ofer şi eu Mihaelei Rădulescu o reţetă pentru a-şi testa adevăratele posibilităţi eseistice, literare etc. Reţeta se cheamă Fernando Pessoa: scriitorul portughez şi-a semnat fiecare carte cu un alt nume, pentru că voia ca fiecare să fie receptată pentru ea însăşi, nu pentru numele de pe copertă. Dacă proaspăta autoare ar fi trimis articolaşele astea la o revistă, dar cu pseudonim, ar fi primit un răspuns categoric: „deocamdată, nu”. Prietenul meu Gheorghe Iova are o foarte interesantă teorie despre racilele lumii în care am trăit şi continuăm să trăim: teoria înlocuitorului. Cine a apucat vremea comunistă ştie ce voia să însemne „cafea cu înlocuitori”. Pentru ceilalţi, fericiţii, spun că înlocuitorul este ceva care uzurpă drepturile legitime, naturale ale cuiva (fie el fiinţă sau obiect), prin imitaţie sau fals. Kitsch-ul asta este: un înlocuitor de original. Femeile ştiu cel mai bine ce frustrant e să ţi se ofere, să ai ori să porţi un înlocuitor. Mihaela Rădulescu e femeie. Aşadar, Mihaela Rădulescu ar fi trebuit să ştie. Notorietatea îţi dă dreptul şi să spui prostii. Nu prea îţi dă dreptul să le publici pe post de meditaţii despre viaţă, dragoste, moarte, succes. Cu mult respect, îi spun că gândire cu silicoane nu există.

, , , , ,

  1. #1 by DL on 30 Decembrie 2010 - 9:01 am

    Pai totul e chestie de PR.
    Lasati-l pe Horia pe balcon in chiloti o ora, chemati Can Canu` ca scrie o nuvela despre frigul din iepoca comunista, faceti halimai, apoi sa vedeti ce se vinde.
    Fara scandal, fara daravele, nema audienta.
    Figura cu divortzu` pe blog iar era buna, dar nu ati exploatat-o ca lumea.
    Faceti curat in pod si gasiti citeva nuvele scrise de el in anii `80. Pac la razboiu`, nu e adevarat, literatura de sertar a existat, iacata. Si tot asa.
    Deci fara scandal, cancaneala, clickaiala, nu se mai vinde nimic.

  2. #2 by Camelia Tabacu on 30 Decembrie 2010 - 9:19 am

    Hahahahaha, buna asta cu statul in chiloti in balcon la minus….5 grade (acum). Inainte sa chemam cancanul ar trebui sa exersam, nu? ca sa nu avem emotii cand da paparatele cu tunul…
    Aveti dreptate, nu am exploatat cum trebuie divortul…am mai imbatranit si noi, nici sa divortam nu mai stim…Una peste alta eu am asa o nedumerire (ca ma uit si parca tot nu-mi vine sa cred): Cristian Teodorescu a scris o carte MAGNIFICA – „Medgidia, orasul de apoi” care in tara Mihaelei Radulescu s-a vandut in….1500 de exemplare. Adica doar 1500 de oameni (plus cativa prieteni, cateva rude carora le-a fost imprumutata) au citit frumusetea aia de carte?????

  3. #3 by Anonim on 30 Decembrie 2010 - 9:55 am

    Nu inteleg de ce incercati sa-i analizati „opera literara”? Ati avut vreun moment impresia ca va scrie cu intelepciune si talent? Sa fim seriosi… ce merge la TV in ziua de astazi nu-si are locul in biblioteca. Profunda? Nu vreau sa fiu rautacioasa.
    Doar faptul ca i-a aparut numele langa Liiceanu si Patapievici este o mare realizare pentru aceasta „zana” a televiziunii…
    Asa ca mai bine pastram tacerea absoluta. Mihaela Radulscu? Nu stiu, nu am auzit…

  4. #4 by Camelia Tabacu on 30 Decembrie 2010 - 10:21 am

    Cu intelepciune sau fara, ea scrie. Si vinde foarte bine. Nu i-a analizat nimeni „opera” pentru simplu motiv ca nu are asa ceva. E doar unul din savuroasele pamflete ale domnului profesor Stan, scriitor get-beget, despre societate, carti, vedete, etc. In ce-l priveste pe domnul Patapievici – daca tot ati deschis subiectul – am de facut o mentiune: desi domnia sa presteaza exceptional la tvr cultural – unde intervieveaza invitati numai unul si unul (pe Grigore Lese l-am urmarit cu mare placere acu o saptamana), scriitura domniei sale pur si simplu nu ma atrage…E acolo un abuz de neologisme (mai pronuntat decat abuzul lui Marlyn Monroe de barbiturice), de termeni livresti, o lipsa de muzicalitate a frazelor, incat am renuntat sa-l mai citesc.

  1. Silicoanele literare ale Mihaelei Radulescu s-au vandut in 50.000 de exemplare - Ziarul toateBlogurile.ro

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: