Nu poti fi zana langa un monstru

 „Viata irosita a Evei Braun” (Angela Lambert). Nu mai stiu exact ce m-a determinat sa cumpar cartea, pentru ca am avut si am aversiune fata de cea care a fost vreme de 14 ani amanta lui Hitler si care l-a urmat in iad de bunavoie. Ma si gandeam: ce ai putea afla interesant despre o femeie care facea dragoste cu un monstru pe langa care Frankenstein pare Fat-Frumos? In fine…

Angela Lambert, autoarea, lasa impresia, la o prima rasforire, ca s-a documentat serios. Ea precizeaza ca a fost intrigata „de normalitatea veritabila, banalitatea bunatatii” amantei lui Hitler care nu a fost nici antisemita si nici membra a Partidului Nazist. A trait intr-o colivie de aur, avea haine scumpe, pantofi ultimul racnet, isi trimitea familia in vacante in strainatate pe banii lui Hitler, dar nu s-a simtit pe deplin iubita, nu a fost niciodata sigura pe sentimentele monstruosului barbat adorat, avand doua tentative sinucidere.  Era  ignorata, dispretuita,  considerata nepotrivita, inferioara de acea parte a anturajului lui Hitler formata din nazistii de elita si familiile acestora, carora li se interzise sa socializeze sau sa se apropie in vreun fel de Braun.

Inca nu am citit volumul integral, ca sa trag o concluzie. Dar chiar si asa mi-e greu sa cred ca Eva Braun, oricat de candida ar fi fost ea la un moment dat, in tinerete, a ramas la fel alaturi de Fuhrer care reusise sa contamineze cu dementa sa milioane de oameni. E imposibil sa fii atat de subjugata, dominata, indragostita de un om, cum a fost Braun de Hitler, si sa nu-i impartasesti, chiar si intr-o masura, mai mica sau mai mare, idealurile, pasiunile. Mai toate nazistele fruntase care-l urmau orbeste pe Hitler fusesera sau erau indragostite de el.

Pana acum, cartea Angelei Lambert nu mi-a starnit niciun strop de compasiune sau simpatie pentru Eva Braun. Dar daca o sa se intample asta, dau un anunt. 🙂

 

, , ,

  1. #1 by rahoveanu on 7 Septembrie 2010 - 4:54 am

    Bine te-am gasit!

    Cred ca raspunsurile le poti gasi in interiorul Universului Feminin. Exista, la unele individe, o atractie(pe care eu nu mi-o pot explica) pentru ‘barbatul rau’. Privind in jurul nostru, vedem femei frumoase, interesante, chiar scolite, care fac pasiuni pentru brute, grobieni, primate care le mai si bumbacesc.
    In cazul de fata, relatia se poate explica, in opinia mea, pe doua planuri. Hitler era divinizat de un popor intreg, dar nu numai. O actrita, cvasinecunoscuta ajunsa in centrul atentiei acestuia, ajungea in centrul atentiei lumii. In plus, ea avea ceea ce milioane de femeie visau sa aiba. Ce-si poate dori mai mult o femeie cu ambitie de diva? Tentativele sale de sinucidere au fost, de fapt, momente de luciditate.
    Pe de alta parte, nu a fost vorba nici de iubire carnala pentru ca Hitler era plin de boli si impotent.
    Referitor la scena finala, aceasta a fost una apoteotica pentru o actrita care a jucat pana la capat rolul de „femeia kaiserului”.
    Tu ce crezi?

  2. #2 by Camelia Tabacu on 7 Septembrie 2010 - 6:06 am

    Teoretic, s-ar putea sa ai dreptate. Numai ca, din cate am inteles, relatia cu Hitler nu a adus-o in atentia opiniei publice, dimpotriva, a fost mai tot timpul low-profile, era indepartata din fotografiile oficiale, serviciile secrete britanice crezand chiar ca Braun era doar una din cele trei sau patru secretare ale Fuhrerului. Era detestata de anturajul lui Hitler, mai ales de nevestele nazistilor fruntasi care erau instruite sa pastreze distanta. A beneficiat, bineinteles, de nenumarate avantaje materiale, dar celebritatea a dobandit-o abia dupa moarte. Eu habar n-am avut ca Braun avea doar 33 de ani in momentul mortii, o credeam ceva mai in varsta. In ce priveste relatiile lor intime (care ar fi existat, cf unor martori), autoarea le dedica 2-3 pagini, dar mi-e pur si simplu scarba sa vb despre asta. Daca esti curios :), iti imprumut cartea…

  3. #3 by rahoveanu on 7 Septembrie 2010 - 6:22 am

    Esti amabila. Sunt tentat sa zic „Da”, referitor la imprumutul cartii, numai ptr a avea ocazia sa intalnesc o colega de breasla care mi se pare admirabila. Nu ma ademeni, ca vreau!

    Stiu ca ea era scoasa din peisaj. Dictatorii au un aparat de propaganda care lucreaza uneori chiar independent de vointa lor. In plus, cred ca nici Hitler, cu imaginea sa de dur, nu-i placea sa apara langa o baby-doll.

    Dar, vorba bunicilor mei, acum pulbere de stele, „sa-i lasam acolo unde au innoptat”.

  4. #4 by Camelia Tabacu on 7 Septembrie 2010 - 8:34 am

    🙂 Asa ar trebui…

  5. #5 by rahoveanu on 7 Septembrie 2010 - 8:52 pm

    te referi la imprumutul cãrtii sau la morti?

  6. #6 by Camelia Tabacu on 8 Septembrie 2010 - 4:11 am

    La morti! Trattoria Buongiorno, zici? O frecventez si eu, dar mai la ceas de seara, cand nu mai e valabil meniul acela :). Daca vrei, te anunt cand ma duc (sapt. asta ajung sigur ) si decizi daca vii sa iei cartea sau nu…Mai pot, de asemenea, s-o las la restaurant daca vrei sa ramai undercover 🙂

  7. #7 by rahoveanu on 8 Septembrie 2010 - 6:01 am

    Aş fi onorat să ne vedem la o cafea. Eu, azi, sunt peste drum de restaurant, pânã dupã-amiazã.

    O zi minunată, îţi urez!

  8. #8 by Camelia Tabacu on 8 Septembrie 2010 - 11:36 am

    Onoarea ar fi de partea mea, dar nu azi, ca n-am cum. Zi frumoasa si tie!

Lasă un răspuns

