Fratele Eftemie de la Muntele Athos si maica sa din satul Pestera

Ploua torential. Afara dar si in pensiune, pe acolo pe unde tabla tip Lindab nu fusese montata bine de catre meseriasi.

Cand am auzit cu cata dusmanie lovea in acoperis, m-am repezit spre usa de la intrare sa verific daca Alexandra, pe care o vazusem cu cateva minute inainte jucandu-se cu cainii in curte, se adapostise in casa.

Atunci i-am vazut silueta firava si mainile mici, muncite, dar neobisnuit de albe, agatate de tamplaria frumos pictata, reprezentand un fel de gardulet ce impartea veranda in vestibul si loc de servit masa….Privea tacuta prin geamurile pe care se prelingeau suvoaie ostile, spumegatoare, avand parca o razbunare de implinit. 

S-a uitat spre mine cu sfiala, usor jenata ca fusese nevoita sa se adaposteasca in casa unor straini. Am simtit brusc cum trupul sau plapand, acoperit de haine asortate involunar cu norii aceia vinetii, degaja o caldura nefireasca  iar ochii de culoarea cerului senin hipnotizeaza timpul, care isi opreste curgerea, lasandu-ma sa inregistrez toate detaliile acelei intalniri.

Incepem sa vorbim. Despre ploaie, despre sat, despre turisti, despre biserica, despre parintele paroh care nu vrea sa locuiasca in sat, desi enoriasii i-au ridicat o casuta frumoasa, cu toate cele necesare. Deschisa, dar timida, zambind aproape dupa fiecare cuvant, framantandu-si mainile, coborandu-si adesea pleoapele peste albastrul limpede al ochilor si emanand mereu aceeasi caldura, aceeasi duiosie care imi starneau noi si noi curiozitati.

Are sase copii, trei baieti si trei fete. Ii numara trei cate trei pe degete.

– Stiti, cel mai mare dintre baieti e plecat la Muntele Athos, imi zice.

– In vizita?

– Sunt deja trei ani de cand e acolo…S-a dus si dus a fost. Acum nu mai e Ion al meu, e fratele Eftemie. Nu l-am mai vazut de atunci – la Pasti s-or implinit trei ani de cand o plecat – dar vorbim mereu la telefon. Imi zice: „mama, asta e destinul meu, asta a fost chemarea mea”  iar eu zic ca asa trebuie sa fie pentru ca are 36 de ani si a umbla mult,  a vizitat toate manastirile de pe la noi, a vazut multe si era tare nemultumit de tot ce se intampla pe lume….

– Si de ce nu v-ati vazut?

– Nu vrea. Fratii si cu taica-su s-or dus de multe ori pe Sfantul Munte, dar cu mine nu vrea sa se vada. Imi zice: „mama, nu sunt inca pregatit. Stie ca sufar inca si nu poate sa ma vada asa. Vrea mai intai sa ma obisnuiesc cu gandul asta. Acum sufar mai putin, dar la inceput a fost tare greu. Plangeam tot timpul. Ma imbarbatam insa spunandu-mi ca cel putin nu e mort, ca a fost alegerea lui sa traiasca acolo, ca a fost chemarea Domnului – iar cu vointa lui Dumnezeu nu te poti pune. Chiar daca n-am sa-l mai vad niciodata, stiu cel putin ca e bine, ca e fericit acolo unde e….

– Nu spuneti asta! Sunt convinsa ca atunci cand va fi pregatit, o sa vina….

Vorbele mele ii imbujoreaza obrajii si ii aduc in ochi alte si alte inceputuri de lacrimi. Ofteaza:

– E greu, e foarte greu….

Ma priveste fix in ochi. Isi ridica mainile si le aseaza in dreptul inimii:

– Am aici o rana care nu cred ca o sa se inchida vreodata. Maine e ziua lui. E nascut pe 5 august, cu o zi inainte de Schimbarea la Fata. Si exact asa a fost si el. Cand a auzit chemarea, s-a schimbat la fata….

Se ridica brusc:

– S-a oprit ploaia. Va multumesc, va multumesc din tot sufletul!

– Nu mie, ci proprietaresei, dar nu va duceti incolo ca poarta e in directia opusa….

Isi regaseste directia, imi zambeste pentru ultima data si alearga sprintena prin iarba uda care nu mai are putere sa soarba atata apa.

Raman in prag chiar si dupa ce silueta subtire, invesmantata in negru, dispare intr-una din casele vecine. Imi curge nasul si parca nu-mi vine sa cred ca rapaiala de acum cinci minute a adus cu ea o femeie cu ochi albastri din care picura ploi sarate si o poveste care mi-a ravasit gandurile….

Pestera, miercuri, 4 august

  1. Lasă un comentariu

Lasă un răspuns

