Fumatul care pune spaimele la respect

„O uimea faptul ca oamenii mai fumau in zilele noastre si asta i se parea un fel de agresiune”. Citesc  „Olive Kitteridge”  al americancei Elizabeth Strout si mi-a mers la suflet scena in care Olive, personajul central al romanului, sta de vorba cu nora pe care de abia a cunoscut-o. Pe langa ca are doi copii din doua relatii anterioare, nora  mai are un defect major: fumeaza si bea bere, desi este „foarte” insarcinata, de aceasta data insa cu fiul sau. Soacra, care nu trasese in cei 72 de ani de viata nici macar un fum, trage insa o concluzie cel putin interesanta: fumeaza pentru ca este panicata, pentru ca viata devine o spaima din ce in ce mai mare pentru multi dintre oameni.  

M-am gandit ca s-ar putea sa aiba dreptate…Eu fumez si, recunosc :), viata mi se pare uneori o spaima! Si parca uneori reusesc sa-mi alung spaimele cu cate o tigara….Dar si bucuria tot cu o tigara o marchez. Si plictiseala, si insomnia, si lenea, si foamea….

Una peste alta, Elizabeth Strout reuseste  sa tranforme intamplarile banale, simple, firesti din viata de zi cu zi intr-un roman fascinant si captivant (mai sus mentionat si posesor al premiului Pulitzer pentru literatura). Nimic nu iese din tiparele vietii obisnuite, dar „Olive Kitteridge” e exceptional scris, inchegat, cursiv si coerent, iar cele 13 capitole-povestiri de sine statatoare se citesc cu sufletul la gura. Personajele, dar mai ales personajul central, fosta profesoara de matematica Olive Kitteridge, isi definesc contururile tocmai prin prisma dramelor mai mici sau mai mari care le marcheaza existenta. Singuratatea apasatoare determina introspectii iar printre framantarile indivizilor care populeaza  cartea (multi aflati la varsta bilanturilor) regasim adesea franturi din gandurile, spaimele, angoasele noastre.

  1. #1 by isis on 1 Septembrie 2010 - 11:49 am

    Eu nu fumez, dar mi-am facut o… Tabakera!
    Dar citesc! Imi place „Micul Print” al lui Antoine de Saint-Exupery… pe langa muuuuuuulte altele!

    Cea mai frumoasa toamna! Doar de noi depinde!

Lasă un răspuns

